امروزآذر ۱۹, ۱۴۰۲

آموزش پرینت سه بعدی مقدماتی؛ درس دوم: نرم افزار FUSION 360

به درس دوم آموزش پرینت سه بعدی مقدماتی خوش آمدید. در این درس با نرم‌افزار مدلسازی FUSION 360 آشنا می‌شوید تا بتوانید در دروس بعدی مدل دلخواه‌تان را با آن بسازید. نکاتی که در این درس یاد می‌گیرید در دروس بعدی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام نقاط مثبت و منفی زیادی دارند. ما نرم‌افزار FUSION 360 را برای این دوره آموزشی پرینت سه بعدی مقدماتی استفاده کردیم. این انتخاب دلایل زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • یادگیری آن آسان است – رابط کاربری طوری طراحی شده که کاملا ساده و مینیمال باشد. شما بدون آشنایی اولیه با مدل‌سازی سه‌بعدی هم می‌توانید با رابط کاربری Fusion 360 ارتباط برقرار کنید.
  • بسیار قدرتمند است – بعد از اینکه اصول اولیه مدل‌سازی را یاد گرفتید، هیچ محدودیتی در طراحی سه‌بعدی نخواهید داشت. ساخت مدل‌های ساده با این نرم‌افزار بسیار ساده است اما هیچ مانعی برای ساخت مدل‌های پیچیده نخواهید داشت.
  • کراس پلتفرم است – Fusion 360 در هر دو سیستم عامل ویندوز و مکیناش در دسترس است و در هر دو پلتفرم هم بسیار قوی است.
  • برای برش لیزری عالی است – مدل‌های سه‌بعدی این نرم‌افزار به راحتی به پنل‌های دوبعدی مناسب برش لیزری تبدیل می‌شوند و انتقال آنها به Illustrator با خطا همراه نخواهد بود.
  • مبتنی بر وب نیست – کار با فایل‌های سنگین روی فضای ابر همواره با مشکلات کندی و بک‌آپ همراه است. Fusion 360 اینطور نیست و نیازی به اتصال اینترنت پرسرعت ندارد.

با این برنامه می‌توانید انواع وسایل مختلف مثل مبلمان، اسباب بازی، انواع ماشین‌آلات، وسایل کاردبری و … طراحی کنید. Fusion 360 انواع روش‌های ساخت دیجیتال به ویژه پرینت سه بعدی را بسیار آسان کرده و مدل‌های سه بعدی را در برابر خطاهای پرینت سه بعدی محافظت می‌کند.

پرینت سه بعدی را شروع کنید

اگر تجربه مدلسازی سه بعدی نداشته باشید، ادامه دوره آموزش مقدماتی پرینت سه بعدی برایتان کمی دشوار به نظر می‌رسد. مدلسازی سه بعدی هم مثل هر مهارت دیگری به آرامی و با پروژه‌های بسیار ساده شروع می‌شود. تنها چیزی هم که می‌تواند پیشرفت شما را تضمین کند، تمرین و تمرین است. اگر هر روز تمرین کنید، طراحی مدل‌های پیچیده را خیلی زودتر از چیزی که انتظار دارید شروع خواهید کرد.

برای اینکه روند یادگیری مدلسازی سه بعدی – با نرم‌افزار Fusion 360 یا هر نرم‌افزار دیگر – سرعت بگیرد، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • صبور باشید – مدلسازی سه بعدی در ابتدا خسته کننده به نظر می‎رسد چون با فرایند کار آشنا نیستید. اگر عادت کنید به جای عصبانی شدن و بلند شدن از پشت کامپیوتر، از خودتان بپرسید چرا نرم‌افزار کاری که می‌خواهید را نمی‌کند خیلی جلو می‌افتید.
  • واژگان تخصصی را یاد بگیرید – مثل هر مهارت دیگری هر وقت سوالی داشتید، با یک جستجوی ساده جواب سوال‌تان را پیدا کنید. قسمت سخت کار پیدا کردن کلمات تخصصی مناسب برای جستجوی اینترنتی است. به همین خاطر باید با مطالعه کافی با این کلمات و اصطلاحات آشنا شوید.
  • گام به گام حرکت کنید – هر چیزی که با پرینتر سه بعدی می‌سازید را می‌توانید به یک سری گام متوالی تقسیم کنید. تمام پروژه‌های این دوره آموزش پرینت سه بعدی هم گام به گام آموزش داده می‌شوند. وقتی سراغ پروژه‌های خودتان رفتید هم همینطور گام به گام عمل کنید؛ از طراحی ذهنی تا اجرا همه مراحل باید گام به گام اجرا بشوند.
  • مسائل را یک به یک حل کنید – سخت‌ترین قسمت مدلسازی سه بعدی، انتقال چیزی که در ذهن دارید به نمایشگر کامپیوتر است. اگر مدل را به عنوان یک سری قطعات متصل به یکدیگر در نظر دارید، آنها را یک به یک طراحی و آزمایش کنید تا کارتان ساده‌تر بشود.

اگر به طور مرتب تمرین کنید و دانسته‌هایتان را به چالش بکشید، طراحی مدل‌هایی که در ذهن دارید بسیار ساده‌تر خواهد شد.

رابط کاربری نرم‌افزار Fusion 360

نرم‌افزار Fusion 360 یک کانال یوتیوب دارد که پر از ویدیوهای آموزشی است. اگر طرفدار آموزش ویدیویی هستید، توصیه می‌کنیم حتما این ویدیوها را ببینید. تماشای این ویدیوها باعث می‌شود با رابط کاربری و فضای نرم‌افزار بیشتر آشنا شوید.

روش آموزشی ما در این دوره، آموزش عملی از طریق مدلسازی یک مدل بسیار ساده است. به این ترتیب همین طور که پیش می‌روید کار با نرم‌افزار را هم یاد می‌گیرید. اما قبل از اینکه سراغ مدلسازی با Fusion 360 برویم، بهتر است کمی با رابط کاربری آن آشنا شوید.

نکته: از موس سه دکمه برای کار با نرم‌افزار Fusion 360 استفاده کنید.

رابط کاربری نرم افزار Fusion 360

رابط کاربری نرم افزار Fusion 360

  1. نوار برنامه (Application bar): از این قسمت می‌توانید به پنل دیتا، تنظیمات فایل، دخیره، آن-دو و ری-دو دسترسی داشته باشید.
  2. پروفایل و راهنما (Profile and help): در قسمت پروفایل می‌توانید تنظیمات پروفایل و حساب کاربری را تنظیم کنید و در قسمت راهنما به خدمات آموزشی و اشکال‌یابی دسترسی خواهید داشت.
  3. نوار ابزار (Toolbar): از این قسمت برای انتخاب فضای کار یا ورک اسپیس و ابزارهای مورد استفاده در فضای کار استفاده کنید.
  4. ویوکیوب (ViewCube): ویوکیوب نام ابزاری است که با آن می‌توانید طرح‌تان را بچرخانید یا آن را از نماهای استاندارد تماشا کنید.
  5. مرورگر (Browser): لیست آبجکت‌های موجود در مدل سه بعدی اینجا نمایش داده می‌شود. برای اعمال تغییرات روی آبجکت‌ها و کنترل رویت‌پذیری آنها از مرورگر استفاده کنید.
  6. منوی بوم و علامت‌گذاری (Canvas and marking menu): برای انتخاب آبجکت‌های بوم (فضای طراحی مدل)، چپ کلیک کنید و برای دسترسی به منوی علامت‌گذاری یا مارکینگ هم راست کلیک کنید. این منو شامل فرمان‌های پرکاربرد در لیست اولیه و تمام فرمان‌ها در منوی ثانویه است.
  7. تایم لاین (Timeline): تایم لاین تمام عملیات‌های اجرا شده روی طرح را شامل می‌شود. برای اعمال تغییر کافی است روی عملیات مورد نظرتان در تایم لاین راست کلیک کنید. برای تغییر نحوه محاسبه عملیات‌ها هم آنها را با کشیدن در تایم لاین جابجا کنید.
  8. نوار جهت‌یابی و تنظیمات نمایشگر (Navigation bar and display settings): نوار جهت‌یابی شامل فرمان‌های لازم برای زوم،‌ چرخش و حرکت عمودی مدل است. تنظیمات نمایشگر هم نحوه نمایش مدل روی بوم و نحوه نمایش منوها را مشخص می‌کند.

تغییر نمای مدل سه بعدی

برای تغییر نمای مدل سه بعدی سه روش مختلف وجود دارد:

  • Navigation Bar
  • ViewCube
  • غلتک موس

Navigation Bar

نوار جهت‌یابی یا ¬ Navigation Bar در قسمت پایین کانواس یا بوم قرار دارد. از این قسمت می‌توانید به فرمان‌های جهت‌یابی دسترسی داشته باشید. منوهای سمت راست نمایشگر هم برای تنظیمات نمایشگر و گزینه‌های Layout Grid استفاده می‌شوند. در ادامه کارکرد گزینه‌های این قسمت را بررسی می‌کنیم:

  • Orbit: یک مجموعه فرمان برای چرخاندن نمای مدل.
  • Look At: نمایش وجوه مدل از سطح دلخواه.
  • Pan: حرکت نما در موازات نمایشگر.
  • Zoom: افزایش و کاهش بزرگنمایی نمای فعلی.
  • Fit: جا دادن کل مدل سه بعدی روی نمایشگر.

تنظیمات نمایشگر

با این فرمان‌ها می‌توانید سبک بصری دلخواه، پدیداری اشیا، تنظیمات دوربین و … را تغییر بدهید.

Grid و Snap

با این فرمان‌ها می‌توانید شبکه توری پس زمینه را آنطور که می‌خواهید تغییر بدهید.

Viewport

Viewportها پنجره‌هایی هستند که طرح شما را نمایش می‌دهند و می‌توانید همزمان چهارتا از آنها را روی کانواس قرار بدهید. با نمایش چندین Viewport می‌توانید در حین کار روی یک نما، تغییرات نماهای دیگر مدل سه بعدی را ببینید.

ViewCube

از ViewCube برای چرخاندن دوربین استفاده کنید. با کشیدن ViewCube می‌توانید یک چرخش کامل اجرا کنید. با کلیک کردن روی وجوه و گوشه‌های این مکعب می‌توانید به نماهای ارتوپدی و ایزومتریک استاندارد دسترسی داشته باشید.

موس

یکی از ساده‌ترین راه‌های چرخاندن نمای مدل، استفاده از میانبرهای موس است. از موس می‌توانید برای بزرگنمایی، چرخاندن نما و حرکت افقی مدل استفاده کنید.

  • با اسکرول غلتک موس روی مدل زوم کنید.
  • برای کشیدن مدل به صورت افقی، دکمه وسطی موس را نگه دارید.
  • برای چرخاندن نمای مدل هم کلیدهای شیفت، + و دکمه وسطی را با هم نگه دارید.

تاچ پد

اگر تاچ پد لپ تاپ شما از فناوری چندلمسی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از آن برای تغییر نمای مدل سه بعدی استفاده کنید.

  • برای بزرگنمایی، انگشت چهار و سه را بهم نزدیک کنید.
  • برای کوچک‌نمایی، انگشت چهار و سه را از هم دور کنید.
  • برای حرکت افقی، انگشت چهار و سه را با هم بکشید.
  • برای چرخاندن مدل، انگشت چهار و سه را با هم بکشید و دکمه شیفت را بکشید.

منوهای نوار ابزار

برای دسترسی به سایر کارکردهای نرم‌افزار Fusion 360 از منوهای نوار ابزار استفاده می‌کنیم.

Model: این منو رابط کاربری را برای کارکردهای مختلف تغییر می‌دهد. ما بیشترین زمان را در فضای Model طی خواهیم کرد.

Create: از طریق این منو می‌توانیم اشکال هندسی جدید و اشکال ابداعی (مثل کره، باکس، تیوب و …) رسم کنیم با استفاده از قابلیت extrude و sweep، اشکال ریز را از داخل مدل‌های آماده بیرون بکشیم.

Modify: از طریق این منو می‌توانیم اشکال هندسی موجود را ویرایش کنیم. می‌توانیم لبه‌ها را گرد کنیم (fillet)، اشیا را با هم ترکیب کنیم، آنها را بچرخانیم و کلی عملیات کاربردی دیگر که اشکال را به تصویر ذهنی‌مان نزدیک‌تر می‌کنند.

Assemble: در این منو می‌توانید تمام ابزارهای مورد نیاز برای مونتاژ را پیدا کنید. مونتاژ به شما اجازه می‌دهد بین اجزای متحرک و غیرمتحرک اتصال ایجاد کنید. از طریق این منو می‌توانید لولا، اتصال پیچی و سایر مکانیزم‌های مونتاژ را به مدل سه بعدی اضافه کنید. در این دوره آموزش پرینت سه بعدی از مونتاژهای پیچیده استفاده نمی‌کنیم اما اصول کار با آنها را به شما یاد می‌دهیم.

Sketch: در این منو تمام فرمان‌های مورد نیاز برای طراحی خطی یا اسکچ گردآوری شده‌اند. برای مدلسازی سه بعدی زمان زیادی را روی ابزارهای این منو صرف می‌کنیم چون بهترین انتخاب برای ایجاد اشکال هندسی دقیق و کنترل شده هستند.

Construct: از طریق این منو می‌توانید سطوح، محورها و نقاطی که به ساخت و ویرایش اشکال کمک می‌کنند را بسازید.

Inspect: این منو ابزارهای بسیار مفیدی دارد که به درک اشکال هندسی دو بعدی و سه بعدی طراحی شده، کمک می‌کنند. بیشتر از ابزار Measure برای بررسی مدل استفاده می‌کنیم اما این منو ابزارهای تحلیلی پیچیده‌ای هم دارد که برای طراحی‌های مهندسی مفید هستند.

Make: از طریق این منو می‌توانید فایل‌ها را برای پرینت سه بعدی اکسپورت کنید. همچنین امکان اتصال مستقیم به سرویس‌های پرینت سه بعدی را هم فراهم می‌کند.

Add-Ins: از طریق این منو می‌توانید افزونه‌های یا Add-Inها را اضافه کنید و به آنها دسترسی داشته باشید. Spur Gea یکی از اسکریپت‌های نصب شده روی نرم‌افزار است که کارکردهای زیادی دارد.

Select: در این منو می‌توانید سبک انتخاب اشکال هندسی را مشخص کنید. پیش‌فرض نرم‌افزار حالت پنجره است اما می‌توانید از lasso و freeform هم استفاده کنید. این منو یک لیست فیلتر هم دارد که برای کار روی مدل‌های پیچیده بسیار کاربردی هستند.

تمرین کنید

قبل از اینکه درس بعدی دوره مقدماتی پرینت سه بعدی را بخوانید، کمی روی نرم افزار Fusion 360 تمرین کنید. چند شکل بسازید، ابزارهای مختلف را روی آنها تست کنید و ویدیوهای آموزشی مختلف را ببنید.

تمرین ساده

مدلی که در تصاویر بالا می‌بینید یک فلاکس شیشه‌ای است که می‌توانید آن را با ابزارهای Primitives و Shell بسازید. برای نمای نیمه فلاکس هم از مسیر Inspect > Section Analysis اقدام کنید.

تمرین سخت

این مدل سه بعدی یک شومینه است که طراحی آن زمان بیشتری می‌برد. برای ساخت این مدل از روش‌های Sketching و Combining استفاده شده است. آیا می‌توانید برمبنای چیزهایی که در این درس یاد گرفتید، چنین مدل سه بعدی بسازید؟

در درس بعدی، چند تکنیک مدلسازی سه بعدی ساده در نرم افزار Fusion 360 را یاد می‌گیرید و یک استمپ نامه طراحی می‌کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید